UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem

Zlecenie transportowe w przewozie międzynarodowym a Konwencja CMR

 

Konwencja CMR to umowa międzynarodowa sporządzona w Genewie w 1956 r. (ratyfikowana przez Polskę w 1962 r.), która reguluje kwestie międzynarodowego przewozu drogowego towarów.

Oznacza to, że w pewnych sytuacjach świadczone przez polskiego  przewoźnika usługi transportowe będą podlegać regulacjom tej konwencji. Najprościej rzecz ujmując, jeśli zarobkowy przewóz drogowy towarów będzie dokonywany  z Polski do innego kraju, albo do Polski z innego kraju z reguły zastosowanie znajdą przepisy powyższej Konwencji.

Przepisy Konwencji CMR mają charakter bezwzględnie obowiązujący. Oznacza to, że strony międzynarodowego przewozu drogowego towarów nie mogą w zleceniu przewozowym zawierać zapisów, które sprzeczne są z postanowieniami tej Konwencji. Jeśli zapisy takie znajdą się w umowie są one nieważne i bezskuteczne. Osoba nimi pokrzywdzona będzie zatem mogła skutecznie się bronić przed ich konsekwencjami powołując się na zapisy Konwencji CMR.

Nawet zatem jeśli kwestie te zostaną inaczej uregulowane w zleceniu przewozowym, zastosowanie znajdą zapisy Konwencji CMR w tym zakresie.

Zlecenie przewozu najczęściej przybiera postać faksu bądź e-maila. W Konwencji CMR nie została przewidziana żadna szczególna forma dla zawarcia umowy o międzynarodowy przewóz drogowy towarów, wyżej wskazane formy są zatem dopuszczalne. Stronami umowy jest nadawca oraz przewoźnik. Jednakże w praktyce często zdarza się, że w roli nadawcy występuje przewoźnik, a w roli przewoźnika podwykonawca, który taki przewóz rzeczywiście wykonuje. Tym samym dla umowy zawartej między przewoźnikiem a jego podwykonawcą przepisy Konwencji CMR również znajdą zastosowanie.

 

Konwencja reguluje takie zagadnienia jak między innymi:

  • list przewozowy,
  • zawarcie i wykonanie umowy przewozu,
  • osoby za które odpowiada przewoźnik,
  • odpowiedzialność nadawcy i przewoźnika,
  • reklamacja,
  • przedawnienie.

Jeśli zatem chcemy dokładnie wiedzieć na jakich warunkach zlecenie ma być wykonywane i co dzieje się w przypadku, gdy realizacja odbiega od zakładanej, warto zajrzeć do Konwencji CMR. ( http://dziennikustaw.gov.pl/du/1962/s/49/238 )

 

                 Ewa Kosowska-Czapla

radca prawny/ doradca restrukturyzacyjny

 

Szczecin, 03.03.2019r.

Pin it
Kategoria: